Publications
-
Tagliaventi, MARIA TERESA, From the Past to the Present: Awareness of the Construction of Prejudice Among Young Roma and Adolescents Through an Action research, in: Proceedings of the Third International Conference of the journal Scuola democratica. Education and/for Social Justice. Vol. 2: Cultures, Practices, and Change, Roma, Associazione Per Scuola Democratica, 2025, 2, pp. 1103 - 1109 (atti di: 3rd International Conference of the journal “Scuola Democratica”: Education and/for Social Justice, Cagliari, 3-6 giugno 2024) [Contribution to conference proceedings]
-
Bonora, Laura, Reading. Doing. Spreading: (school)Zine, the school journal as an inclusive distance-learning experience, in: Join the revolution! Giving every child good books : abstract book, Bologna, IBBY Italia, 2025, pp. 1 - 2 (atti di: Join the revolution! Giving every child good books : IBBY 39th International Congress, Trieste (IT), 30/08/2024 - 01/09/2024) [Abstract]
-
Leoni, Maila, Progettare e vivere la partecipazione come volano di sviluppo dei processi di appartenenza e identificazione di studenti e studentesse alla comunità scolastica., in: DIDATTICA E INCLUSIONE SCOLASTICA INKLUSION IM BILDUNGSBEREICH equità e sostenibilità: Kontexte und Kontraste, 2025, pp. 7 - 7 (atti di: DIDATTICA E INCLUSIONE SCOLASTICA INKLUSION IM BILDUNGSBEREICH equità e sostenibilità: Kontexte und Kontraste, Bressanone, 9-10 maggio 2025) [Abstract]
-
Caldin, Roberta, Crescere e co-evolvere con gli altri, all'Università, in: Verso una cultura della disabilità. Storia, metodi e pratiche per tutor universitari, Trento, Erickson, 2025, pp. 13 - 16 (UNIVERSITY&RESEARCH) [Chapter or essay] Open Access
-
Schenetti, Michela; Thiebat, Francesca; Costa, Anna, Designing inclusive outdoor spaces: an advanced university training course, in: Proceedings of the Third International Conference of the journal Scuola democratica. Education and/for Social Justice. Vol. 2: Cultures, Practices, and Change, Roma, Associazione per Scuola Democratica, 2025, 2, pp. 856 - 864 (atti di: 3rd International Conference of the journal “Scuola Democratica”: Education and/for Social Justice, Cagliari, 3-6 giugno 2024) [Contribution to conference proceedings]
-
De Santis, Cristiana, Non faccio a tempo, ma se dovessi fare in tempo..., «ITALIANO DIGITALE», 2025, XXXIII, pp. 1 - 2 [Scientific article]
-
Fincardi, Marco, Cose e figure di Venezia per i foresti, «MEMORIA E RICERCA», 2025, XXXIII, pp. 283 - 301 [Scientific article]
-
Soriani, Alessandro, Recensione di un videogioco - The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom, «ESSERE A SCUOLA», 2025, Maggio 25 - 09, pp. 59 - 61 [Scientific article]
-
Ciani, Andrea; Rosa, Alessandra, L’incomprensione delle Linee guida, la “nostalgia” del voto e il possibile ritorno dei giudizi sintetici : spunti di riflessione a partire da un’indagine esplorativa su percezioni e opinioni dei docenti in merito alla valutazione descrittiva nella scuola primaria, in: La formazione iniziale e continua degli insegnanti : relazioni, comunicazione, metodi, Lecce, Pensa MultiMedia, «SOCIETÀ ITALIANA DI PEDAGOGIA», 2025, pp. 622 - 628 (atti di: La formazione iniziale e continua degli insegnanti. Relazioni, comunicazione, metodi, Perugia, 18-19 gennaio 2024) [Contribution to conference proceedings] Open Access
-
Ferretti, Federico, Worlding decolonisation : rediscovering federalist and pluralist geographies of more-than-national liberation, «POLITICAL GEOGRAPHY», 2025, 119, pp. 1 - 11 [Scientific article] Open Access
-
Lorenzini, Stefania, Problemi e bisogni di operatrici/tori con ruolo educativo nelle comunità di seconda accoglienza per minori stranieri non accompagnati. Esiti da una ricerca qualitativa a Bologna, in: Mediterraneità e confini. Educazione, Welfare, Sostenibilità, Venezia, Marcianum Press, 2025, pp. 167 - 185 [Chapter or essay]
-
Corbi, Vitaliano, Silenzi digitali, immagini filmiche: un nuovo dialogo con i giovani., in: Pedagogia e pratiche di resilienza. Dispersione scolastica, cinema e linguaggi divergenti, Lecce, Pensa Multimedia, 2025, pp. 139 - 145 (PEDAGOGIE E DIDATTICHE) [Chapter or essay]
-
Dainese, Roberto, Teacher Training for Educational Support for Students with Disabilities in Italy : Legal Framework and Research Developments, in: Actas del II Congreso Internacional de educación y diversidad, 2025, pp. 323 - 323 (atti di: II Congreso Internacional de educación y diversidad, Spagna - Universidad de Zaragoza, 3, 4, 5 aprile 2015) [Contribution to conference proceedings] Open Access
-
Dainese, Roberto; Pileri, Anna; Messina, Salvatore; Fabbri, Manuela, Innovative university teaching in the initial training of support teachers, in: Actas del II Congreso Internacional de educación y diversidad, 2025, pp. 321 - 323 (atti di: II CONGRESO INTERNACIONAL DE EDUCACIÓN Y DIVERSIDAD, Spagna - Universidad de Zaragoza, 4-5 aprile 2025) [Contribution to conference proceedings] Open Access
-
Ghigi, Rossella; Bonvini, Eleonora, Gli studi di genere e l’arte dello sconfinamento : vecchie ambivalenze e nuove sfide, in: Sessismo, violenze ed emancipazioni : prospettive di pedagogia di genere, Milano, FrancoAngeli, 2025, pp. 44 - 56 [Chapter or essay] Open Access
-
Vigutto, Lucia, Scuola e famiglia in dialogo : l'esperienza della Scuola dei Genitori di Milano negli anni Sessanta = School and family in dialogue : the experience of the School for Parents of Milan in the Sixties, «NUOVA SECONDARIA», 2025, 42, pp. 22 - 28 [Scientific article]
-
Messina, Salvatore; Panciroli, Chiara, Rethinking teaching with GenAI : theoretical models and operational tools, «JOURNAL OF INCLUSIVE METHODOLOGY AND TECHNOLOGY IN LEARNING AND TEACHING», 2025, 5, pp. 1 - 10 [Scientific article] Open Access
-
Sassatelli, R.; Ghigi, R.; Semi, G., Enriching sociology by studying the super-rich. Introduction, «RASSEGNA ITALIANA DI SOCIOLOGIA», 2025, 66, pp. 95 - 107 [Scientific article] Open Access
-
Ghigi, Rossella; Sassatelli, Roberta; Semi, Giovanni (a cura di): Ashley Mears, Shamus Khan, Shay O'Brian, Alizée Delpierre, Enriching Sociology by Studying the Super-Rich, Bologna, Il Mulino, 2025, pp. 99 . [Editorship]
-
Corazza, Pietro, The “work that reconnects”: a collective process to cultivate hope and promote action, facing the eco-climatic crisis, in: Proceedings of the Third International Conference of the journal Scuola democratica. Education and/for Social Justice. Vol. 2: Cultures, Practices, and Change, Roma, Associazione Per Scuola Democratica, 2025, pp. 1239 - 1244 [Chapter or essay]